Отдых в Украине

Отдыхайте с нами!

Пішки через гори

13 липня 2017 р 9:30 Росія Червень 2017

«Ще можна повернутися. Ще можна повернутися. Ще можна повернутися ». - з такою мантрою я засинав у своєму наметі всього в кілометрі від входу в Кавказький природний заповідник.
З самого початку в нашій волонтерській експедиції все пішло не за планом. Замість досвідченого веселого інструктора нашій команді дістався дивний тип Андрій, кимось працював в заповіднику. Замість переходу до притулку «Інструкторська щілину» ми зависли на самому вході в заповідник, через негоду (взагалі все те, що трапилося сталося саме через неї) не змогли доставити будматеріали для нашої роботи. Переговори про нашу допомоги заповіднику велися з зими; як часто буває, в результаті на місцях ніхто не знав, що з нами робити. Дощ почався саме в момент, коли ми пройшли в головні ворота, за дві доби він припинявся всього на пару годин, прогнози на другу половину тижня були невтішні. Немає роботи, немає погоди, настрій на нулі. На третій день абияк вдалося домогтися дозволу розвести багаття із сирих валялися гілок, вся їжа готувалася строго на пальнику. З собою були овочі, з них робили суп, варили класичні похідні гречку з тушонкою, вівсяну кашу з курагою, робили салати з капусти. Пили чай з печивом.

Зараз фотографії перших днів здаються особливими изза туману, але коли у тебе поганий настрій изза дощу, все фото виглядають сірими і нудними. А ось багаття створює настрій.

Повз нас раз в півдня проходили туристичні групи різного ступеня мокрості, але ми дивилися на них із заздрістю - в русі (нам здавалося) життя.

Судний день настав 20 червня. Вирішили, що сидіти на місці далі безперспективно, погода може взагалі не змінитися, замоталися в дощові накидки і поліетилен і рушили в путь.

Перед походом я просив вищі сили дати мені випробування - то, що я огреб у відповідь від вищих сил в той день, абсолютно не передають фотографії, які ви бачите нижче.

24 кілометри з 23х кілограмовим рюкзаком - по піску, землі, льоду, рідині, гнилим листям, траві, снігу, каміння, струмків, вгору і вниз, задихаючись від утоми. У тумані і під хльостають дощем. За розмитим стежках. Абсолютний рекорд трекера за 2,5 року використання - 44 тисячі кроків. Синці на плечах і стегнах від лямок рюкзака. Два важких перевалу - Гузеріпльскій і Вірменський. Людина на 80% складається з води, в той день ми перебували на 95, вона була всюди, вітально хлюпала в наших чоботях і черевиках. Проходили цей маршрут в суху погоду розповідали про те яким комфортним він може бути - складність в умовах небаченої кількості опадів зросла втричі. Прикро було ще й тому, що сил сприймати, пропускати через себе красу навколо - майже не залишалося. Добре що при мені був улюблений Фуджік, і я крізь втому включав камеру і робив кілька знімків.

Весь шлях туристичного маршруту промаркований значками - їх можна було знайти на деревах, скелях, каменях. За час походу ми зустріли три-чотири комерційні групи. "Тридцятка" дуже мальовничий і тому популярний ще з совескіх часів, тоді він називався "Всесоюзний маршрут №30" - пройшли його туристам видавався значок "Турист СРСР". Зараз туристам в комерційних групах також видають значки "Турист Росії" і пам'ятні грамоти.

Пройшовши плато Лаго-Накі, ми дійшли до первісної мети нашої роботи - притулку "Інструкторська щілину". Дерев'яні вагончики на скелях посеред снежников. Там ми зупинилися щоб підкріпитися і випити чаю, відразу ж усі почали остигати і замерзати, подальший шлях здавався неможливим, але всі розуміли що шляху назад вже немає.

Зібравши волю в кулак, рушили далі - і о диво, небо трохи прояснилося. Змінився ландшафт - тепер ми йшли посеред величних гір. Ми зігрілися від ходьби, подолали екватор переходу цього дня - настрій трохи покращився.

Увечері ми вийшли до туристичного притулку Фішт - і все, що трапилося з нами в наступні дні було нагородою за цей неймовірно важкий день.

Ступінь підготовки до туризму у всіх була різна, багато хто йшов в перший раз, серед узятих в похід речей виявили важку керамічну кружку, фіджет спиннер і шкіряну куртку. Я, хоч і готувався, проколовся на гуртку - купив алюмінієву, яку неможливо було тримати, поки чай гарячий.

Звичайно, потрібно мати певну витривалістю і витримувати аеробні навантаження - якщо ви майже не ходіть пішки, буде дуже, дуже важко. Я вже більше двох років намагаюся щодня проходити 15000 кроків, нерегулярно бігаю - але мені все одно було важко йти з важким рюкзаком (речі, намет, спальник, продукти).

У притулку є будиночки для туристів з дерев'яними кийками та матрацами, при бажанні можна було також ночувати в своєму наметі зовні. Я так і вчинив на другу ніч - так хотілося прокинутися, розстебнути вхід в намет і побачити перед собою величний пейзаж.

Вранці, при світлі перших променів сонця, яке не бачили три доби, ми усвідомили в якому приголомшливому місці ми опинилися. Туристичний притулок «Фішт» названий на честь однієї з вершин Фішт і Аштен, тут туристи влаштовують нічліг і стоянку для відпочинку при переходах через Кавказький хребет. Місце фантастичної краси і гармонії. Тут ми провели два дні, самі відновлюючись після першого переходу, допомагаючи відновити спорудження притулку після зимівлі - встановили душові, альтанки, провели водопостачання, сколотили містки для миття посуду біля струмка, навели порядок в шатрах для прийому їжі і посиденьок. Прилетів вертоліт - привіз журналістку і скинув будматеріали і лебідку для лагодження підвісного моста через річку Білу.

Доглядач притулку Сан Санич розчулився від нашої допомоги і навіть організував бажаючим баньку, а потім провів з нами кілька годин, розповідаючи про історію заповідника.

До найближчої до притулку скелі прикріплені кілька меморіальних дощок - це рятувальники і туристи, які загинули в горах. Далі дорога вгору веде на малий льодовик - але піднятися туди можна тільки в спеціальному взутті, якої у нас не було.

Взагалі, в похід по нашому маршруту можна піти з туристичною групою, кілька компаній організовують їх на платній основі, вас поведе досвідчений інструктор-нянька (і не один), який буде готувати продукти, страхувати вас при переходах через снежники, розповість купу цікавих історій.

Туристи - це, без сумніву, особливий сорт людей. Все, кого ми зустрічали в горах, нібито належать до особливої ​​таємної організації, дуже привітні і природні, доброзичливі - тому що в горах по іншому, напевно, не можна.

Якщо у вас немає свого туристичного обладнання, можна позичити у друзів або взяти в прокаті. Звичайно, все потрібно перевіряти - наприклад, в нашій групі хлопці брали намети, три з чотирьох в перші дні негоди потекли. Дуже важливий зручний рюкзак, з широкими і м'якими лямками на стегна, на які розподіляється велика частина його ваги. Не обійтися без спальника, термобілизни, запасу сухого одягу, дощовика, головного убору. У похід намагайтеся брати синтетику - якщо вона і промокне, то висохне в рази швидше бавовняної.

Перша ніч майже без хмар висипала на небо тисячі звед, тут і знадобився міні-штатив, який я ніс весь похід. Ми сиділи на вогнищевої, гріючись біля багаття, розглядаючи сузір'я - з таких теплих моментів і складаються незабутні спогади.

Фішт своєю унікальною красою, приголомшливою природою вилікував нас від триденної депресії; дав сил і енергії, навіть більше, ніж ми витратили; надихнув і очистив нас від всього непотрібного перед другою частиною шляху.

Залишаючи Фішт, ми вирішили розбити великий перехід до притулку Бабук-Аул на дві частини і зупинитися з ночівлею на пастуших «балаганах» посередині шляху. Знову два перевали, але після дощів йти було свіжо і приємно, сонце не жарило. Найскладнішими ділянками по раніше залишалися так звані "снежники" - схили нерастаявшего снігу, за якими доводилося дуже обережно проходити след-в-слід, ризикуючи скотитися вниз в який-небудь яр і потім довго вибиратися звідти. Ми впоралися.

По дорозі на стежках ми бачили сліди ведмежих лап, Сан Санич розповідав нам про клишоногих "гостях", які іноді приходять на Фішт зі схилів в пошуках їжі. У бінокль ми розглянули ведмедицю з ведмежам, що гуляють на одній з гірських галявин. Ніяких нападів на людей, за його словами, не було вже багато років, але інструкцію як поводитися при зустрічі з таким господарем гір він нам розповів.

Складно передати емоції фотографіями і текстом, але те, що я бачив на заході того дня, було одним з найбільш чудових видовищ, бачених в житті. Плато засіяне тисячами каменів, ніби впали в зелень з небес, промені сонця, що заходить - на мові крутилася фраза з трейлера останніх Зоряних воєн - «Це все було правдою ..." Неймовірно смачна вода з струмків, що стікають з снежников, ніжні і рідкісні квіти, які можна побачити тільки в горах, приголомшливо чисте повітря - все тяготи минулих днів були забуті, захват превалював, поруч друзі - це було приголомшливе відчуття. І, нарешті, балагани пастухів, куди нас пустили переночувати, де вперше за 5 днів з'явилася зв'язок - я подзвонив д обмий і наскільки сюрреалістичним мені здався розмову з цього місця ... Це були найпрекрасніші моменти і кадри походу.

Ми зайшли в заповідник з боку Майкопа, пройшли через КПП, плато Лаго-Накі до притулку "Інструкторська щілину", після чого пройшли два перевали - Гузеріпльскій і Вірменський. Потім була стоянка в притулку "Фішт", знову два перевали - на цей раз мальовничі "Білоріченський" і "Черкеський". Ми піднялися на висоту 1600-2000 метрів над рівнем моря і ось, настав час йти вниз. Так званий "Веселий спуск" проходить серед височенних ялицевих лісів, по корінню і землі, більше 7 кілометрів. Оскільки в реальному житті ми рідко спускаємося так довго десь, про себе починають нагадувати м'язи, про существований які й не підозрювали. Небезпека травми теж присутній, один з наших хлопців підвернув ногу на одній з розмитих стежок і залишок шляху шевстовал ніби Гендальф з величезним палицею зі знайденої корчі.

Взагалі трекінгові черевики знадобилися нам тільки в самому кінці походу, було волого настільки, що врятувати ноги від вогкості могли тільки звичайні гумові чоботи.

Останні два кілометри до притулку Бабук-Аул проходять по звичайній дорозі, засипаній гравієм, тут і знадобилися черевики, чоботи ми залишили у спадок майбутнім підкорювачам маршруту.

Бабук-Аул - це практично цивілізація, сюди вже їздить транспорт. На притулку поставлені великі намети з матрацами, є гарячий душ, волейбольний майданчик. "Веселий" спуск таким, природно, не опинився - хоча цей перехід ми йшли вже сухі, з мінімумом продуктів - все одностайно сказали що рішення розділити перехід від Фишта на два дня було правильним.

Переночувавши в притулку, попрощавшись з нашим провідником Андрієм, ми пройшли останню ділянку шляху - приблизно 15 км по гірській дорозі, іноді долаючи вбрід струмки, зустрічаючи стада корів, повз найкрасивіших водоспадів. Настрій був дивне - з одного боку раділи що маршрут майже пройдено, з іншого - була якась смуток від того що ми скоро все повернемося в міський шум і хаос.

Нарешті вийшовши із заповідника, ми подолали останню ділянку шляху до Солох-аулу. По дорозі нам траплялися "міські" туристи, які приїхали сюди на один день. Ось здалися дахи будинків, пасіки - це Солох-Аул, остання точка нашого шляху, фінішна риса. Ах, це дивне відчуття, скинути рюкзак і сісти в траву, розуміючи що весь похід вже позаду ...

Коли автобус привіз нас з Солох-аулу в Лоо, перший день я відчував себе інопланетянином - звуки здавалися мені надто гучними, якісь предмети - зайвими, люди - зовсім чужими. А ще тиждень без інтернету і зв'язку, цифрової детокс.

Для мене волонтерська експедиція стала складним, цікавим і яскравим пригодою, з якого я вийшов зміненим людиною. Я знайшов нових друзів, відчув щось дуже важливе, чого я раніше не знав про нашу планету і закохався в природу Кавказу. І гори ...