Отдых в Украине

Отдыхайте с нами!

Піший похід навколо Боко-Которської затоки

Проїзд з Херцег Нові до Котора

На третій день перебування в Чорногорії ми вирішили, що вже достатньо акліматизувалися, і пора нарешті кудись їхати. Оскільки Херцег Нові стоїть біля самої основи Боко-Которської затоки, нам здалося логічним почати подорожувати саме з огляду самого затоки, який, судячи з карти та путівників, обіцяв бути великим і різноманітним. Залишилося визначитися, як побудувати маршрут.

Залишилося визначитися, як побудувати маршрут

"Найпівденніший фьюрд Європи" - затока - має форму метелики. Ми об'їхали його від лепетання до Котора на автобусі, від Котора до Пераста пройшли пішки, і від Пераста до Херцег Нові - знову на автобусі

Вид з Херцег Нові на затоку, відкрите море і півострів Луштіца (якраз проглядається містечко Роса)

Судячи по карті, Боко-Которська затока починається відразу за малонаселених півостровом Луштіца (який ми вирішили по можливості обов'язково оглянути пізніше), і з найбільшого міста - Херцег Нові. Лівіше від Херцег Нові розташовується передмістя - Ігало, в окремій невеликій бухті. Але це зовсім не проблема, туди ми ще не раз сходимо по 7-ми кілометровому променаду. Далі бухта триває кількома невеликими містечками і селищами (Зелениця, Кумбор, Біела і т.д.), потім виходить на саму свою вузьку частину - протоку Веризі з поромна переправа між Каменарі і лепетання (дуже корисна річ для скорочення шляху або поїздки в Тіват) , потім "розливається" вшир, з містом Рисан в лівій частині, старовинним Пераста прямо, Ораховцем схід, і ще одним старовинним містом Якому в однойменній вузької бухті - далеко вправо.

Оскільки ми вже трохи розібралися в схемі руху місцевих автобусів, нам здалося зручним знову самостійно переправитися поромом в лепетання, і там сісти в що проходить з сусіднього Тивата автобус в сторону Котора, тобто до найдальшої точки Боко-Которської затоки. А далі - спробуємо йти від Котора пішки по іншій стороні затоки, через Доброту, Ораховац і Пераст. По карті було не зовсім зрозуміло точну відстань, але ми розраховували, що в крайньому випадку, починаючи з Ораховца, який стоїть на основній трасі, ми зможемо сісти в що проходить з глибини країни (наприклад, з Подгориці) автобус в напрямку Херцег Нові.

Ми постаралися одягнутися в максимально зручне взуття і шорти, і вийшли з дому о 7:40. Поруч з нашим будинком в районі Савіна була зупинка місцевого автобуса, який ходить з Ігало в Каменарі, до поромної переправи (ferry) Камерані-лепетання. Взагалі, по місту курсують 2 місцевих маршруту з Ігало - один до Каменарі, інший до Меліна (їм закінчується 7-ми кілометрова "дорога життя"). Обидва вони ніби як повинні їздити раз в півгодини, проте розкладів на зупинках не вивішено (нам вдалося знайти його тільки один раз, і не факт що воно виконується). Тому історія з місцевими автобусами така: треба прийти і стояти на зупинці до переможного, сподіваючись на краще.

Хвилин через 20 автобус прийшов - чомусь взагалі без позначень (зазвичай на них написаний маршрут прямування). Добре, що ми встигли швидко запитати у касира щодо "Каменарі?" І отримати позитивну відповідь. Касир (білетер) зазвичай сидить в хвості салону, затиснутий в своєму кріслі металевою скобою з встановленим на ній касовим апаратом, тому пасажири входять в задні двері, а виходять з передньої. Проїзд від Ігало (Херцег Нові) до Каменарі коштував 1-30 євро з людини.

Цілком благополучно ми доїхали до Каменарі (мимо поселень Меліна, Зеленіка, Кумбор, Дженовічі, Баошічі, Біела - Біела з них начебто найбільший, тому що там розташований великий судноремонтний завод, але в цілому селища не виглядають особливо мальовничими, звичайні спокійні курортні селища з безліччю 1-3-х поверхових апартаментів і дрібних готелів.)

У Каменарі ми вже звичним чином безкоштовно переплавилися на поромі на іншу сторону затоки, в лепетання, через протоку Веризі (це найвужче місце затоки, всього 300 метрів, і чорногорці багато років тому простягали через нього ланцюга - вериги - щоб турецькі завойовники не могли непомітно проплисти по ньому на своїх кораблях). У Каменарі ми вже звичним чином безкоштовно переплавилися на поромі на іншу сторону затоки, в лепетання, через протоку Веризі (це найвужче місце затоки, всього 300 метрів, і чорногорці багато років тому простягали через нього ланцюга - вериги - щоб турецькі завойовники не могли непомітно проплисти по ньому на своїх кораблях)

Там випили в барі чашку кави, і визначилися з подальшими діями - чекаємо автобуса до Котора. Поки пили каву, поспостерігали, як машини і рейсові автобуси організовано заїжджають на пороми - виявляється, для автобусів такий переїзд через протоку - абсолютно звичайний спосіб пересування і скорочення шляху. Переїзд для водіїв транспорту - платний, 4 євро (мотоцикли, по-моєму, 1,5 євро), оплата - в касі неподалік від порома. Відповідно, ми бачили, як водії один за іншим носилися до цієї касі, намагаючись не упустити чергу на паром.

Випивши каву і сфотографувавши меню (що стало у нас "доброю традицією"), ми вирушили шукати зупинку автобуса. По обидва боки дороги, розташованої в 30 метрах від висадки з порома, стояло по зупинці, природно без ознак життя і будь-якого розкладу, або хоча б вказівки проходять там маршрутів. Логічному шляхом ми припустили, що зупинка на нашому боці - це автобуси в сторону Будви, і значить нам треба йти на протилежну сторону, щоб сісти на автобус з Тівата в Котор.

Автобус приїхав приблизно через півгодини, коли ми вже почали сумніватися, чи правильно ми стоїмо - адже на зупинці крім нас за цей час так ніхто і не з'явився. Ми зайняли місця, оплатили у водія проїзд (знову ті ж 1-30 євро), і стали з легким жахом спостерігати, як водій на пристойній швидкості і на дуже вузькій дорозі лавірує між скелями праворуч і рідкісними зустрічними машинами зліва. Автобус приїхав приблизно через півгодини, коли ми вже почали сумніватися, чи правильно ми стоїмо - адже на зупинці крім нас за цей час так ніхто і не з'явився

При цьому, наш не найбільший автобус практично ніколи не міг роз'їхатися із зустрічним транспортом - кому-то постійно доводилося поступатися, тулитися до стінки і зупинятися, або задкувати назад. Зліва спостерігався виключно мальовничий Которська затока в світлі променів ранкового сонця. Праворуч - середньовічні поселення (найбільше з яких - місто Прчань), що складаються з кам'яних білих будинків, церков і скель над ними.

Зліва по ходу автобуса тяглися нескінченні вузькі кам'яні пляжі - галькові або бетонні, зі спуском у воду по кам'яній або металевій драбині. Пляжі були населені шезлонгами з відпочиваючими, періодично зустрічалися кафе і бари. Вигляд у цієї картини був би абсолютно ідилічний, якби не думка про те, що двері всіх стоять праворуч будинків виходять прямо на дорогу (тротуарів там практично не водиться), а пляжі зліва пролягають знову ж прямо під трасою з досить активним рухом. Бачачи, з якою швидкістю наш автобус вписувався в різкі повороти, у нас в голові спливали нехороші картини, як який-небудь дитина вилітає з будівлі прямо під автобус. Та й, чому дитина - задуманий дорослий цілком міг, розслабившись, ступити на дорогу і відразу потрапити під колеса. Про ймовірність автомобільної аварії, коли машина могла б легко вилетіти прямо на пляж, навіть не хотілося думати.

Котор

Автобус привіз нас в Котор (наголос на перше про - До тор) в 10 ранку - час легко запам'ятовувалося по бою міського годинника. Ми трохи прогулялися по пустельній гавані, подивилися на ще сонну бухту з красивими яхтами (Котор розташовується прямо в "торці" затоки, щодо вузька бухта закінчується цим містом), і поснідали (спокусившись рекламою "англійського сніданку" за 3,5 євро) в кафе -ресторані Галерея. Бекон і ковбаска у сніданку виявилися дуже смачними, але квасоля і грибочки були явно банкові.

Потім зовсім поруч виявився східний вхід на територію "Старого міста". Перед входом - дуже симпатична сувенірна крамниця з нарешті незвичайними хенд-мейд магнітами зі скла і дерева, а також приголомшливими виробами з срібла з емаллю в середньовічному стилі. У Херцег-Нові з сувенірами справи йшли набагато гірше, і на вулицях частіше зустрічалися стандартні китайські пластмасові магніти і бригантини з черепашками. Тому Котор здорово допоміг нам вирішити проблему - що привезти в подарунок рідним і близьким.

Старе місто виявився величезним, добре збереженим справжнісіньким містом, з безліччю петляють вуличок і красивих будівель з мальовничими різнокольоровими віконницями. Територія його була настільки велика, що в ньому зовсім не важко заблукати, хоча на центральному вході безкоштовно роздають карти.

Сам старий місто, наповнений живими пам'ятками - монастирями, церквами, різноманітними лавками - затишно угнездился біля підніжжя величезної крутої скелі - хоча і все місто, Сам старий місто, наповнений живими пам'ятками - монастирями, церквами, різноманітними лавками - затишно угнездился біля підніжжя величезної крутої скелі - хоча і все місто,

Котор, оточений досить високими горами. Вгору по скелі від старого міста піднімаються численні сходи, що ведуть до залишків фортеці, побудованої в період венеціанського панування. Котор, оточений досить високими горами

За цими сходами можна підніматися (досить високо), шлях йде "прольотами" - як би зигзагами, причому спуститися можна з іншого боку. Ми на жаль на сходи не полізли - не було часу, плюс було дуже жарко, але ще сподіваємося туди потрапити.

Старе місто нам здався дуже привабливим місцем, з єдиним мінусом - занадто багато туристів. Старе місто нам здався дуже привабливим місцем, з єдиним мінусом - занадто багато туристів

Натовпи народу з екскурсоводами і без них бродили по вузьких вуличках, загороджуючи собою всі цікаві види, сиділи в піцеріях і кафе прямо на території, і заходили в численні туристичні магазини - сувенірні, взуттєві, одежні, і інші. За вуличках і кам'яним доріжках, крім натовпів туристів, тинялися також численні коти, в тому числі "фірмові" довгоносі, яких взагалі дуже багато в Чорногорії, але особливо багато в Которі. В якийсь момент нам в голови прийшла думка - а чи немає зв'язку між назвою міста і цими самими котами .. адже - КОТ-ор, це ж про щось говорить?

адже - КОТ-ор, це ж про щось говорить

Зі старого міста ми вийшли із західного боку, по набережній річки Шкудра з золотим дном і безліччю досить великих рибок.

Котор - міський пляж

У самому місті (як і на всьому узбережжі затоки) можна і потрібно купатися. У самому місті (як і на всьому узбережжі затоки) можна і потрібно купатися

Спуски в воду з бетонних плит є і в гавані (самому торці у кафе галерея), і подалі, там де кінчається старе місто, відразу за паркінгом. Офіційний міський пляж знаходиться саме там. Спочатку йде басейн для гри у водне поло (якраз йшла гра), і за ним - міські пляжі. Сам пляж гальковий, по ньому досить незручно спускатися до моря - велика галька, але приголомшливі види з берега компенсують будь незручність. Спуски в воду з бетонних плит є і в гавані (самому торці у кафе галерея), і подалі, там де кінчається старе місто, відразу за паркінгом

Вода в бухті досить прохолодна, мабуть із-за оточення гір. Чистий і спокійна, менш солона, гладка як дзеркало - навряд чи хоч якісь хвилювання десь там, на морі, можуть "похитнути" спокій цієї найдальшої бухти .. Народу на пляжі небагато. Сам пляж обладнаний переодевалки і туалетом. Трохи далі можна взяти напрокат шезлонги, але ми лежали на "вільної" частини.

Полежавши на пляжі, десь после 13:00 ми рушили далі вздовж бухти, з міста. Полежавши на пляжі, десь после 13:00 ми рушили далі вздовж бухти, з міста

Пляжі продовжилися дуже мальовничій набережній - бетон, лавочки, причали для човнів і спуски в воду для купання. Пляжі продовжилися дуже мальовничій набережній - бетон, лавочки, причали для човнів і спуски в воду для купання

Далі - місто поступово закінчується, і переходить в нескінченний курортний передмістя з шикарними особняками в кольорах і пальмах, і будинками трохи простіше, але все - дуже старі, серед яких переважають середньовічні споруди в венеціанському стилі, з білих каменів з кольоровими віконницями. Далі - місто поступово закінчується, і переходить в нескінченний курортний передмістя з шикарними особняками в кольорах і пальмах, і будинками трохи простіше, але все - дуже старі, серед яких переважають середньовічні споруди в венеціанському стилі, з білих каменів з кольоровими віконницями

При цьому по березі бухти не припиняються місця для купання, все спуски в воду дуже зручні і утворюють такі власні, прямо "персональні" причали і драбинки - як би острівці, де можна розташуватися невеликою компанією. Людей зовсім не багато, і розподілені по купальним зонам рівномірно. Все виглядає дуже комфортно і красиво - приголомшливі види на бухту, гори, шезлонги, яхти і човники, невеликі кафе і тиша.

В цілому, враження від Котора залишилися чудові, це хоч і туристичне місто, але в цілому він дуже різноманітний і живий. Туристи приїжджають на своїх автобусах і їдуть, все це мельтешение обмежується територією старого міста. А саме місто звичайний живе своїм життям, люди ходять по своїх справах або відпочивають на пляжі, в місті багато магазинчиків і кафе.

Доброта (Dobrota)

Котор непомітно перейшов в місто Доброта (звучить як ДО Брот, наголос на перший склад), колишній раніше частиною Котора. Доброта - це абсолютний рай на землі, що тягнеться нескінченно. Котор непомітно перейшов в місто Доброта (звучить як ДО Брот, наголос на перший склад), колишній раніше частиною Котора

Саме в цьому місті вузький Которська затока несподівано розширюється, утворюючи щось на зразок величезного блакитного озера, оточеного високими сріблястими горами з усіх боків. Це світиться зсередини море в оточенні йдуть в небо яскравих білих скель, з Бригантина, пришвартований до причалів, і старовинними венеціанськими будинками, що потопають у зелені - поєднання настільки красиве, що здається, такого просто не буває. Саме в цьому місті вузький Которська затока несподівано розширюється, утворюючи щось на зразок величезного блакитного озера, оточеного високими сріблястими горами з усіх боків

Поки що це найкрасивіше місце в Чорногорії, з бачених нами.

Великий плюс - основна траса з автомобілями пролягає трохи вище, і вздовж узбережжя практично не їздять машини. Великий плюс - основна траса з автомобілями пролягає трохи вище, і вздовж узбережжя практично не їздять машини

Жити тут набагато безпечніше, ніж на протилежному боці затоки, а нескінченні маленькі пляжі з шезлонгами і столиками, причому часто - зі справжнім пісочком, чудово доповнюють картину якогось космічного спокою і безтурботності.

На більшості будинків висять таблички Apartamenti з телефонами власників - думаю, зняти приміщення для відпочинку саме там, де вам сподобається, не складає труднощів.

Після досить тривалого марш-кидка по полуденної жари (один раз ми не втрималися і викупалися в одному з заливчик - де була дрібна галька, майже пісок, і на березі сиділо всього 2 чи 3 людини) ми дійшли до кафе "Прем'єр" в кінці Доброти , де трохи перепочили в тіні. Йти треба було ще дуже довго, і це потихеньку починало лякати - часу на даний момент було вже близько 4-х вечора.

Люта (Льюта, Ljuta)

В кінці міста Доброта дорога ненадовго вивела вгору, на трасу, і потім знову спустилася до узбережжя. Майже в самому кутку затоки, перед тим як берегова лінія закруглюється вліво, розташований також дуже симпатичний селище Ljuta. В кінці міста Доброта дорога ненадовго вивела вгору, на трасу, і потім знову спустилася до узбережжя

Люта дуже схожа на Доброту - ті ж шикарні середньовічні вілли та квартири з білого каменю, що потопають у квітах і зелені, ті ж практично персональні спуски в воду - мініатюрні мальовничі пляжики з виставленими шезлонгами, періодично трапляються напівзруйновані старі будови, виставлені на продаж .. Люта дуже схожа на Доброту - ті ж шикарні середньовічні вілли та квартири з білого каменю, що потопають у квітах і зелені, ті ж практично персональні спуски в воду - мініатюрні мальовничі пляжики з виставленими шезлонгами, періодично трапляються напівзруйновані старі будови, виставлені на продаж

Мабуть, єдина відмінність люті від Доброти - це (на наш погляд) трохи менше "космічний" пейзаж - якщо дивитися з берега на затоку. Якщо з Доброти ви дивитеся на величезний блакитний розлив на тлі сріблястих скель (картина зовсім не з цього життя - щось дуже заспокійливо і одночасно викликає захват), то з люті видно вже швидше вкриті лісом пагорби і затока "по діагоналі" - який у середині дня через розташування сонця знаходиться в серпанку, разом з горами. Можливо, там дуже красиво рано вранці або пізніше ввечері, але у нас був шанс побувати в цьому місці тільки в розпал дня.

Ораховац (Orahovac)

Після люті дорога знову вивела на жваву трасу, ми повернули ліворуч, огинаючи затоку, і перейшли по мосту через кам'янисту річку. Приблизно через кілометр-півтора ми побачили покажчик Orahovac. Після люті дорога знову вивела на жваву трасу, ми повернули ліворуч, огинаючи затоку, і перейшли по мосту через кам'янисту річку

Якщо чесно, місто, після побаченого раніше, вразив менше (хіба що дуже красивим був його вигляд на тлі гір, після того як ми пройшли його наскрізь і обернулися). Найпростіший курортне селище. Крутий берег, покритий деревами, уздовж всієї дороги усіяний припаркованими автомобілями, внизу - вже звичні спуски в воду з бетонними пляжами і шезлонгами, і досить багато відпочиваючих і тих, хто бавиться під гучну музику людей. Якщо чесно, місто, після побаченого раніше, вразив менше (хіба що дуже красивим був його вигляд на тлі гір, після того як ми пройшли його наскрізь і обернулися)

Ми мріяли десь знайти симпатичне місце і пообідати, але побачили лише велике тусовочне заклад з черговим назвою Galija (чомусь популярним в тутешніх місцях) - і щось не ризикнули.

Дражен Врт

Ще близько двох кілометрів по практично неіснуючої узбіччі траси - і ми бачимо покажчик Дражен Врт. Ще близько двох кілометрів по практично неіснуючої узбіччі траси - і ми бачимо покажчик Дражен Врт

Дуже невелике поселення, точно так же припарковано безліч автомобілів, на пляжах - тусовка і музика. Ми вже почали втомлюватися, і як можна швидше проскочили це місце.

Пераст

Етап шляху до Пераста виявився найскладнішим. Часу було вже 5 вечора, до цього моменту ми вже пройшли мінімум 10 кілометрів по нестерпній спеці, в самий розпал дня. Дорожній покажчик повідомив нам, що треба пройти 5 кілометрів до Пераста. Етап шляху до Пераста виявився найскладнішим

Дорога ще раз звернула лівіше, огинаючи бухту, і сонце тепер світило нам прямо в обличчя. Назустріч мчали машини, узбіччя біля дороги майже не було, і ми намагалися йти якомога акуратніше, постійно контролюючи дорожню ситуацію.

Нарешті, 5 кілометрів пройдено. У початку міста траса роздвоюється. Всі машини їдуть транзитом по верхній трасі, а дорога в місто йде вниз. Всі машини "примусово" паркуються на великій стоянці, покажчик повідомляє, що наскрізний рух по місту заборонено з 8 до 24 годин. Така ж стоянка на виїзді з міста з іншого боку.

По нижній дороги вздовж набережної курсує невеликий відкритий шаттл-кабріолет, в який підсаджуються люди. По нижній дороги вздовж набережної курсує невеликий відкритий шаттл-кабріолет, в який підсаджуються люди

Ми насамперед знайшли пляж (шукати його було, в загальному, і не треба) і з величезним задоволенням викупалися. Ми насамперед знайшли пляж (шукати його було, в загальному, і не треба) і з величезним задоволенням викупалися

На жаль, по всій береговій лінії міста ми не знайшли жодного пляжного обладнання - переодевалок і туалетів, щоб привести себе в порядок. Сам місто справило враження такого застиглого пам'ятника старовини, цілком живе своїм минулим. Відчуття досить снобістського способу життя - все приїжджі є джерелом коштів для жителів міста, тому уздовж набережної ми не знайшли жодного демократичного кафе або "конобах", тільки ресторани зі столиками, покритими білими скатертинами, і вимуштруваними офіціантами.

Власники човнів пропонували довезти до двох островів (основні туристичні визначні пам'ятки), ціни за домовленістю, але здається, також недешево. Вже буквально рукою подати було до поромної переправи, ми бачили снують туди-сюди пороми далеко, але ніхто не хотів перевезти нас на човні через бухту - мабуть, це не входило в комплекс послуг. Власники човнів пропонували довезти до двох островів (основні туристичні визначні пам'ятки), ціни за домовленістю, але здається, також недешево

Ми вирішили спробувати піднятися трохи вище від набережної, в центральну частину міста, в надії побачити якесь людське кафе, але в середині сходового прольоту наткнулися на солодкоголосу тітку, яка запитує нас з приводу зняття "подію", і зрозуміли, що це приватна драбинка і наскрізного проходу по ній немає.

Ми вирішили спробувати піднятися трохи вище від набережної, в центральну частину міста, в надії побачити якесь людське кафе, але в середині сходового прольоту наткнулися на солодкоголосу тітку, яка запитує нас з приводу зняття подію, і зрозуміли, що це приватна драбинка і наскрізного проходу по ній немає

У підсумку ми, втомлені і голодні, якісь чином "образилися" на цей не сильно привітне місто, і вирушили на трасу ловити проходить автобус, який, за словами переправників, повинен ходити кожні 10 хвилин. Автобус, звичайно ж, з'явився не раніше ніж через півгодини, зате довіз прямо до Херцег Нові.

Ми проїхали Рисан - досить велике місто в західній частині затоки, про який пишуть, що він був сильно зруйнований під час війни (тому нічого древнього в ньому не збереглося), і що він ніколи не був портовим містом (судновласники і суднобудування в ньому чомусь не прижилися). Проїхали також досить велику зону кемпінгів з симпатичними пляжами. І пізно ввечері, втомлені і голодні (але - горді собою! :) повернулися "додому", в Херцег Нові. Де відразу пішли в свою улюблену Коноба "Рисан", і вперше за день нормально поїли.

Де відразу пішли в свою улюблену Коноба Рисан, і вперше за день нормально поїли

джерело: http://bbrabbit.org/2011/07/21/boko-kotorskij-zaliv/

Добре, що ми встигли швидко запитати у касира щодо "Каменарі?
Адже - КОТ-ор, це ж про щось говорить?