Отдых в Украине

Отдыхайте с нами!

По краю земли русской (Велопоход по півострову Рибачий) (карти + GPS track)

Велопохід по півострову Рибачий

Північ - загадковий край. Він може бути суворим і непривітним, а може приголубити людини своїми царськими дарами, теплим сонцем. Там важко жити і важко подорожувати, але чомусь саме ця земля так легко викрадає душі людей, що шукають пригод. Так і я, опинившись один раз на Кольському півострові, не зміг його забути, він тягнув мене до себе як магніт. Ще кілька років тому, розглядаючи карту, я звернув увагу на маленький красивий подвійний півострів на північному заході області, прочитав назву «Рибальський» і, як зараз пам'ятаю, подумав, як було б цікаво побувати там. Думка народилася і померла, але іскорка бажанням залишилася горіти десь глибоко, чекати свого часу, поки не настав 2013 рік. На літо 2013 року був заплановано напрямок - північ, і кілька конкретніших варіантів. Йшов час, і поступово залишився тільки один - Рибачий. Вивчення питання показало, що півострова давно уподобані любителями Off-road і велосипедистами. Воно й зрозуміло, їх покриває густа мережа доріг, що залишилися в основному після військових, з давніх часів мали інтерес до цих клаптиках землі. Як і більшість людей, що цікавляться даною темою і шукають інформацію на просторах Інтернету, я відкрив для себе книгу М.Г. Орешти «Осиротілі берега», присвячену історії півостровів від давніх часів до середини 90-х років XX століття, і остаточно загорівся. Праця воістину безцінний для туристів і людей, які цікавляться історією мурманської області, безліч фактів і цікавих історій, пов'язаних з Рибальським, збагачують і систематизують інформацію, розбурхують фантазію. Можна сказати, я захворів цією землею і останній місяць не одну годину провів за вивчення Google Earth та іншої літератури. Особливий інтерес представляла для мене південно-східна частина півострова від мису Шарапов до губи Ейна, судячи з Генштабівська картками, там не було ніколи доріг, та й практично повна відсутність фотографій в Google Earth підтверджувало припущення про значно меншу туристському освоєнні даного району півострова, що нас , безумовно, не могло не зацікавити.

І так 2 серпня, ми стартували з Уфи в сторону Мурманська на машині. Рішення їхати на машині було прийнято через відсутність прямого залізничного сполучення і, на наш погляд, більш зручного способу пересування з велосипедами. Нас було двоє: Я - Чегодаев Олег, ідейний натхненник, Вона - Олькова Тетяна, вірна супутниця, хранитель аптечки і повелитель розкладки. Треба також зазначити, що в плані досвіду велотуризму Тетяна мала його набагато більше, ніж я. За її плечима була вже туристська вело 4-ка в горах Тянь Таня, я ж ще взимку зарікався їхати кудись на велосипеді довше, ніж на два дні. Через 2,5 дня, залишивши автомобіль на стоянці в місті Мурманськ, починаємо шлях в сторону півостровів. Дорога похмурим Тягун, що розтягнувся більш ніж на 5 кілометрів, йде вгору, перевальна точка і на гальмах дуже акуратно котимося таку ж відстань вниз. Велосипеди сильно навантажені, на дорозі щільний трафік, тому доводиться бути обережним і звикати до умов руху. Весь день після старту, а виїхали ми о 16.00 за уфимскому часу, долаємо затяжні підйоми і запаморочливі спуски (тут і далі час Уфимське, за яким ми жили всі 3 тижні подорожі, благо віддаленість цивілізації і практично не заходить літній полярне сонце дозволяли нам робити це без будь-яких незручностей). А по краях сувора природа, на вершинах сопок тундра і карликові дерева, в долинах густий змішаний ліс. Безліч озер і річок. В один момент, спустившись з черговою вершинки і виїхавши з-за повороту, здивовано зупиняємося, і руки самі тягнуться за фотоапаратом. Попереду міст через річку Ура, а на тому березі річки піщаний пляж. Пляж повністю заповнений відпочиваючими: купаються люди, бігають дітлахи, відпочиваючі смажать шашлики. Звичайна пляжна картина, яку можна побачити на всіх літніх водоймах країни, проте, вражає інше. Справа в тому, що на вулиці досить прохолодно. Небо затягнуте хмарами, дме холодний вітер, і ми давно вже утеплилися і їдемо в курках і рукавичках. Воістину північний народ! Проїхавши в перший день 50 км, встаємо на ночівлю в 15 метрах від дороги на березі озера Портлубор.

Ранок на озері Портлубор, Кольський півострів

Вранці ранній підйом і в шлях, полювання швидше дістатися до Печенга і піти з жвавої траси. Починаються перші братські могили, і чим далі ми просуваємося до річки Західна Особи, тим більше їх стає. Велика Вітчизняна війна, треба зізнатися, теж один з найцікавіших моментів подорожі по цих землях, тим більше для нас жителів Уралу. Запеклі бої, що відбувалися тут з 1941 по 1944 рр., Залишили незагойні сліди на довгі роки.

Місця бойових дій на Кольському півострові

Викликає розлад той факт, що кількість сучасних обелісків, поставлених людям, загиблим в автокатастрофах, поступово починає перевищувати кількість обелісків військових. На одному з привалів роблю запис у щоденнику "Війна на дорогах мурманської області йде до цих пір. І, здається, ми в ній програємо ... "В обід, пред'явивши паспорта співробітникам ФСБ на посаді в селищі Стара Титовка, в'їжджаємо в прикордонні території. Спуски змінюються підйомами, по краях дороги допитливий погляд знаходить воронки від вибухів, до 15.00 приїжджаємо до селища Печенга.

Дорога на Печенгу

У цьому місці в наших планах коштує велике питання, а точніше два: 1. В Інтернеті пишуть, що стара німецька дорога в сторону хребта Муста-Тунтурі проходить через танковий полігон і в разі стрільб може бути закрита. 2. Один з ділянок дороги переборна тільки під час відливу. На жаль, час відливу і припливу нам не відомо. З такими думками і питаннями звертаємо з траси і впираємося в ворота, з красномовним знаком. Правда ворота не замкнені і на полігоні тиша.

В'їзд на полігон, Печенга

Але Таня, проявляючи впертість, відмовляється лягати під гіпотетичні гусениці танків - вирішуємо спробувати об'їхати полігон по дорозі, що йде вниз від воріт. Перший час дорога і справді йде в потрібному нам напрямку, але вже через 500 метрів упирається в розорані траками полігон. Нічого не вдієш, виходимо на його територію і як можна швидше перетинаємо, і відразу ж в впираємося в затоку. Все як не можна краще: відлив в самому розпалі і води по коліно. Рівень впав, напевно, як мінімум на 1-1,5. метра. Переносимо велосипеди, рюкзаки. Коли я роблю останню ходку за велосипедом, з боку полігону зі горбочку вилітають 5 бронетранспортерів і починають з ходу форсувати заливчик. Біжу на наш берег. Як шкода, що Таня вже прибрала фотоапарат, який чудовий кадр пропав: «велосипедист, тікає від бронетехніки».

Полігон, Печенга

Військові з грізним видом їдуть вперед, і ми починаємо рухатися за ними. У якийсь момент розумію, що ми їдемо по відмінною кам'яної дорозі, піднятою на 2 метри над землею. Так ось тобі і німці! За 4 роки побудувати таку дорогу, по якій до сих пір їздять танки, і вона як нова.

Стара німецька дорога, Кольський півострів

Ближче до вечора під мжичку, нарешті, потрапляємо в царство озер, сопок і тиші. Види приголомшливі: безліч озер, розташованих на різних рівнях і з'єднаних протоками, на вершинах гладких сточених древнім льодовиком скель тут і там розкидані Сейду. Втомлені, але задоволені, ми вибираємо містечко для ночівлі, піднімаємося на сопку і завмираємо, як укопані, від потужного вибуху: таке відчуття, що зовсім поруч, за сусідній вершиною. Да .. з тишею я погарячкував. Постріл за пострілом розростається канонада. Судячи з усього, ми так і не виїхали з полігону і він виявився більше, ніж ми думали. Ближче до вечора під мжичку, нарешті, потрапляємо в царство озер, сопок і тиші Хапаємо велосипеди і їдемо далі ще кілька кілометрів, на додачу починається сильна злива. Встаємо на березі озера. Начебто більше не стріляють, та й по дорозі навряд чи будуть, думаємо ми. Швиденько ставимо намет, і тільки збираємося всередину, як шум зливи прориває громовий гуркіт пострілу. Відчуття, що ми під'їхали ще ближче, і стріляють по нашій сопці. «А, плювати!» - вирішуємо ми, вечеряємо і засипаємо під звуки пострілів, втомлені і задоволені днем. 95 кілометрів, наповнених пригодами, краще будь-яке снодійне. Прокидаюся вранці раніше, до сходу, відкриваю намет і розумію, це мій шанс. Схід на чистому небі, в неземних північних декораціях, обіцяє щось вартісне. Піднімаюся на сусідню сопку, вигляд не подобається, йду далі. Так в невпинному ходінні через годину зустрічаю світанок. Зі сходом сонця вода, скелі, тундрова рослинність навколо - все перетворюється і оживає, а я - частина цього світу, його частинка. Як описати цей великий момент народження дня? Я не візьмуся точно, тому дивіться фотографії. Снідаємо і рушаємо далі, дорога в'ється між сопок, по берегах озер, часто зупиняємося і фотографуємо. Через кілька кілометрів починають зустрічатися перші окопи, гільзи, розірвалися снаряди. Ближче до обіду в'їжджаємо в туман, на горизонті знову чуються глухі постріли, що укупі з військовими декораціями поселяє в душі тривогу, додає атмосферности і нереальності того, що відбувається. Ми відчуваємо себе зайвими, чужорідними об'єктами вторглися в страшну історію цих місць. Взагалі війна в цих місцях збереглася якось пронизливо яскраво і цілісно, ​​може бути, тому що йшла на каменях і скелях, і нічим тут закрити її слід, крім як тонким шаром лишайника. Ось на перевалі у висоти 391м каменем роздавлені німецькі вогнемети. Неначе пару місяців назад, багатотонну кам'яну брилу жбурнуло на них вибухом. Ближче до обіду під'їжджаємо до хребту Муста-Тунтурі. Не кваплячись, обідаємо і починаємо сходження на одну з «перлин» нашого велопоходу, якщо звичайно дозволено буде сказати так про це страшне місце. Про війну на хребті Муста-Тунтурі написано багато літератури, скажу лише, що по вододілу хребта наші солдати оберігали півострів Рибальський від німецьких військ на протязі 4 років. Позиції супротивників знаходилися в 50 метрах один від одного, і сліди цього протистоянні збереглися до сьогоднішніх днів з мінімальними змінами. Поверхня хребта всіяна снарядами і осколками, в кам'яні надра ведуть тунелі, що закінчуються німецькими бункерами, з вогнеметних точок досі, в сторону позицій червоної армії дивляться вогнемети. Одне дня мало, що б оглянути всю інфраструктуру смерті створену людьми за 4 роки протистояння.

Переночувавши на вершині хребта, помилувавшись Баренцовим морем і видом на півострова, на наступних день ми висуваємося по хребту на пару кілометрів на схід, в планах невеликий траверс, благо в деяких місцях кам'яна поверхню, відполірована древнім льодовиком, дозволяє акуратно їхати на велосипеді. Ще раз здивувавшись масштабом бойових дій йшли на хребті, ми по розсічення терасами схилу спускаємося на землю півострова Середній. Переночувавши на вершині хребта, помилувавшись Баренцовим морем і видом на півострова, на наступних день ми висуваємося по хребту на пару кілометрів на схід, в планах невеликий траверс, благо в деяких місцях кам'яна поверхню, відполірована древнім льодовиком, дозволяє акуратно їхати на велосипеді

І, так би мовити, дорога пішла! Хороша військова дорога по південно-східному березі півострова в сторону занедбаного селища Велике Озеро дозволяє нам не їхати - летіти, піднесений настрій, сонце, грає на блакитних хвилях північного моря, створюють ілюзію, що ми десь на півдні.
І, так би мовити, дорога пішла

Чи не помічаємо як проскакуємо перешийок, що з'єднує півострова, і в'їжджаємо на Рибальський. Тепер у нас вже немає іншого вибору окрім як доїхати до мису Німецький. Знакового місця, крайньої північної точки Європейської частини Росії. Дорога в'ється берегом, то відходячи трохи в глиб, то знову притискаючись до моря, з визначних пам'яток запам'ятовується ділянку проходить по дну і доступний тільки під час відливу.

Увечері порядком утомлені, добираємося до «кінця землі Руській». Кінець не радує, ставши жертвою свій популярності, він, як і багато знакових місць нашої Батьківщини, сильно загиджений.

Неослабний трафік великих і дорогих машин йде в його сторону, нас охоплює суєта, від якої ми бігли так далеко.

Від'їжджаємо в сторону на пару кілометрів і встаємо на березі, несподівано виникає ще одна проблема, відсутність питної води. Звиклі за останні дні до великої кількості води потрапляємо в скрутне становище, запасу води у нас з собою немає, а в окрузі немає жодного джерела, по крайней мере, нам вони не зустрічаються. Перспектива повертатися кілька кілометрів назад не радує. Пошуки рішення труднощі приводять до підозрілого водойми, з водою чайного кольору. Нічого не вдієш, беремо те, що є. Перед сном катаємося по мису, фотографуємо фалічний символ - маяк. (Пройдено 55 км).

Шкода, що він поки не горить, ночі на цій широті ще світлі. Спимо всмак і в обід, з першими краплями дощу, виїжджаємо.

Дуже скоро дощ переходить у зливу, супроводжуваний сильним вітром. Краплі з силою б'ють в обличчя, насилу чинячи опір вітрі, піднімаємося на мис Кекурскій, проїхавши трохи по верху спускаємося вниз, на берег, благо там починається дорога.

Дощ то посилюється, то майже затихає, не можемо пройти повз обнажившихся під час відливу скель, влаштовуємо імпровізовану фотосесію.

Обідаємо вже на річці Скорбеевская, погана погода не сприяє подорожі, і через пару годин ставимо нашу маленьку півторатонку на скелях мису Малий Скорбеевскій. Під нами бурхливий океан, над нами свинцеві хмари, а прямо на північ безкрая далечінь Північного льодовитого океану, і десь там верхівка планети. (Пройдено 35 км.)

Поки Таня готує чай, я збираю ягоди: навколо морошка, чорниця, лохина росте в достатку, і мешіваю все це з цукром.

Ранок дарує нам чудовий класичний схід на море.

Продовжуємо наш рух на Схід. Цей день стає найбагатшим на різні дорожні покриття: розпочавшись із тепер нам звичною засіяної каменями дорога переходить в дрібний пісок Зубовская губи, потім починаються крупногалечний ділянки дороги, і просто кам'яні плити.

Знову долаємо в брід по морській воді деякі ділянки, трохи плутай і виїжджаємо на справжнісінькі пустельні бархани. У районі мису Лазаря зустрічаємо перших оленів.

Невелике стадо переходить нам дорогу і надалі періодично мелькає на горизонті.

Невелике стадо переходить нам дорогу і надалі періодично мелькає на горизонті

До вечора добираємося до мису Ципнаволок. На мисі стоять військові, і ми вирішуємо не заїжджати туди, так як зустрінутий нами екіпаж джиперів повідомив, що у них були проблеми, і їх ледве не заарештували, що треба шукати чергового і домовлятися з ним з приводу знаходження на їх території і фотографування. Проїжджаємо ще кілька кілометрів і встаємо на ночівлю в губі Корабельна, на піщаному березі.

Довго лежимо, пригріті сонцем, і розмовляємо про те, що чекає нас попереду. Вже завтра ми доїдемо до мису Шарапов і звідти, якщо судити по каратам і відсутності інформації в Інтернеті, підемо по азимуту до губи Ейна - почнеться найцікавіша і незвідана частина нашого шляху. (Пройдено 55 км.)

Ранок на піщаному березі залито сонцем.

Збираємося і в путь. Дорога петляє між сопок і поступово стає все гірше і гірше,

Дорога петляє між сопок і поступово стає все гірше і гірше,

з цього дня в нашу різноманітну життя додається ще один бонус - військово-морські сили Росії. Вже з ранку на горизонті, як тільки піднявшись на першу сопку, ми бачимо кілька військових кораблів, ближче до обіду до них додаються підводні човни, і так і ходять колами перед нами впродовж всього дня. Нам, сухопутним, що живуть мало не в самому центрі Євразії, це приносить особливе задоволення.

По дорозі зустрічаємо сучасні військові подаруночки, і дерев'яну артилерію. Дорога поступово погіршується і зовсім розчиняється в тундрі на мисі Шарапов. Обідаємо з шикарним виглядом на театр «військових дій», підводні човни ходять зовсім близько від мису.

Ну ось і настав той довгоочікуваний крок в невідомість)) Крім опису шляху в книзі М.Г. Орешти інформації більше ніякої немає. Йдемо по азимуту на мис Городецький. Йти одне задоволення: під ногами пружна тундра, на рівних і пологих спускаються ділянках сідаю і їду на велосипеді, але це звичайно баловство, швидкість не набагато швидше пішої.

За пару годин доходимо до мису Городецький і вирішуємо встати на ночівлю раніше. Ставимо намет в кілометрі від берега на схилі сопки. Після установки табору вирушаємо гуляти, спускаємося в сторону берега, об'їдаючись величезною голубикой. На самому краї мису видніється якесь маленьке навігаційне спорудження. Через 30 хвилин спуску розуміємо, що трохи помилилися з оцінкою відстані, і навігаційне спорудження зовсім не маленьке. На кам'яній косі виявляємо воронку від вибуху і покручені частина бомби, цікаво яких часів артефакт.

Порядком втомлені добіраємося до маяка. І тут зі мною відбувається дивна річ: я підходжу до спорудження, наверх ведуть сходи, а поруч, в утробі споруди, великий чорний ящик, з которого йдут дроту. І ось відразу згадується мені фільм «Як я провів цього літа», епізод про автономні маяки на радіоактівніх елементах, и немає б мені піті, а сходи манить. Вірішую піднятіся. Піднімаюся, паморочіться голова, дивно, Вілаж наверх, Щось зовсім погано. Пара фотографій і швидше вниз, Таня кличе мене, каже, що знайшла зарості гігантської і особливо яскравою морошки, але у мене апетит якось зіпсований і, захоплюючи її за собою, поспішно ретирується. Ситуація як в старому анекдоті «і я розумію що це Шарик, але зупинитися вже не можу ...»

Вранці наступного дня я зі змішаними почуттями знаходжу сліди автомобіля, ще ввечері у мене виникла думка, що якщо хто-то тут побудував маяк, то навряд чи він це робив з моря або по повітрю. Так воно і є, слабкий ледве читається слід автомобіля підходить до мису і йде далі. У гирлі струмка Корабельний переходимо через невеликий каньйон, прорубані водою в скелях. Там же і красивий невеликий водоспад, який падає в глибокий водобійного колодязь. Напрямок потихеньку веде нас від берегів на 1-2 КМВ глибину півострова. Сопки, озера - звичний пейзаж. Потихеньку набираємо висоти, щоб здійснити запаморочливий спуск в долину річки Моче.

М. Г. Орешта в своїй книзі пише, що якщо підніматися до озера Моче уздовж однойменно річки, можна виявити два збитих під час Великої Вітчизняної війни літака. Таню перспектива 10 кілометрової прогулянки по заболочених низин не приваблює, я ж не можу пропустити таку можливість і йду без нічого наверх. За годину піднімаюся до озера, літаків не видно, що зовсім не дивно, якщо врахувати великі простори і маленьке час відведений на їх вивчення. На зворотному шляху зустрічаю оленів, фотографую.

За пару кілометрів від табору знаходжу останки оленя, що лежать в заростях ялівцю: гарний череп з майже цілими рогами беру з собою. Ім'я народжується само собою, новий член нашої команди - «Паша». Після річки Моче починається більш наїжджена дорога. Ідемо увесь час вгору, попереду В8 кілометрахвисшая точка півострова - гора Ейна, 299 метровнад рівнем моря. Через кілька годин ми на вершині. Сама по собі гора нічого примітного не уявляє, звичайна сопка, єдино, що відрізняє її від інших сопок - вид на море в усі сторони світу. Перебуваючи на горі Ейна, чітко видно, що ти на острові. Блакитні ділянки моря прогладиваются з усіх боків. Попереду внизу видніється губа Ейна і я вже смакую запаморочливий спуск і заслужений відпочинок. Але норовиста гора не хоче відпускати нас так просто - спуск переходить в заболочену терасу, за нею йде ще один спуск і знову тераса, чим нижче ми спускаємося, тим коротше спуски і ширше і заболочених тераси. Порядком виснажені, добираємося до губи, де зустрічаємо цивілізацію в Toyota Land Cruiser з напідпитку мужиками, перемовляємося парою фраз, і від'їжджаємо в сторонку, ставимо табір.

Нам надзвичайно щастить з погодою, ось і передостанній день нашого перебування на півостровах зустрічає нас сонцем і теплом. Через гору Мотка виїжджаємо в велике Озерко, мрії про цивілізовану їжі на базі розбиваються об суворі північні реалії: їжа тільки на замовлення протягом 2 годин, хліба свіжого немає. Що ж їдемо далі. Оглядати занедбані багатоповерхівки військового містечка бажання немає ніякого, все можна побачити в Інтернеті. Заїжджаємо на меморіал, присвячений воїнам Великої Вітчизняної Війни, і їдемо на півострів Середній.

Бурхливий красивий потік на в'їзді на півострів забирає думки про воду геть, напевно, подивившись на нього, ми вирішуємо, що з водою, як в принципі майже всюди, на півостровах проблем немає. Через пару годин їдемо по мису Земляний по випаленої пожежею дорозі, ні краплі прісної води навколо, позначені на карті струмки сухі як наші глотки.

Ситуація поки терпима, але з неба смажить сонечко і пити вже сильно хочеться. Беру маленький камінчик за щоку, стає легше. Трохи знімків знаменитих останцев, і, не дивлячись на проблеми з водою, купатися. Ми розуміємо, що якщо не сьогодні, то, напевно, вже ніколи.

Ми розуміємо, що якщо не сьогодні, то, напевно, вже ніколи

Давно хотілося занурити своє тіло в води льодовитого океану, скупатися, але якось не виходило: то погода погана, то скелі і не підійти до води, то самопочуття не дуже. Невелика фотосесія на гіпсових фігурах, химерними формами розташованих на березі, і їдемо далі.

Трохи плутай, так як військові, які стоять на мисі, перегородили дорогу шлагбаумом. І поки шукаємо об'їзну дорогу, знаходимо чарівний струмочок з чистою холодною водою. Піднімаємося наверх на високий північно-західний берег Середнього. Їдемо уздовж обриву, а на горизонті сонце грає з маленьким рибальським корабликом, приголомшливе видовище. На карті позначені два джерела. У руслі першого джерела ні краплі води, Друге джерело нічим не відрізняється від першого. Приймаємо рішення ставити табір прямо тут нагорі, а я без нічого повертаюся за водою. З'їздивши за водою, їжу на розвідку на військовий об'єкт, розташований трохи попереду. Масштаби кинутого вражають, артилерійська частина, яка стояла тут у другій половині 20 століття, залишила після себе підземні бункери і комунікації, безліч приміщень, переходи, вогневі точки.

Все розкидана і кинуто. Трохи віддалік стоять дві гармати з підземними спорудами. Рай для любителів підземель і бункерів. Ходжу по підземеллях без ліхтарика з фотоапаратом, висвітлюючи шлях спалахом. У якийсь момент ловлю себе на думці, що це класична ситуація з фільму жахів.

У якийсь момент ловлю себе на думці, що це класична ситуація з фільму жахів

Вирішую повернутися вранці з ліхтариком.

Останній захід на півостровах прекрасний і холодний, насолоджуємося західними фарбами. (Пройдений 57 км)

(Пройдений 57 км)

На наступний день до обіду проїжджаємо решту півострова, замкнувши наш шлях по периметру обох півостровів. В обід піднімаємося на перевал, оспіваний М.Г. Орештой як страшне, красиве і поетичне місце. Якщо влітку в'їзд на півострова не представляє особливої ​​складності і доступний машинам підвищеної прохідності і окремим лихим водіям недопрівод, то взимку страшно уявити, на що перетворюються його круті звивисті схили, обриваються в глибокі яри і озера.

До вечора виїжджаємо в Стару Титовки, їмо в кафе людської їжі і тупотимо до озера Портлубор, вставши на ночівлю точно в тому ж місці де і по дорозі туди (пройдений 95 км).

Рівно через 11 днів після початку велпохода по півострова Рибачий і Середній в'їжджаємо в місто Мурманськ, напевно, трохи іншими людьми.

повний фотоархів подорожі:

Олег Чегодаев https://vk.com/album1694304_179924563

Тетяна Олькова https://vk.com/album322442_180593422

Маршрут нашого походу можна скачати тут:

GPS трек велопохда по півострова Середній та Рибачий

Якщо у вас виникли питання ви завжди можете їх задати особисто!

Попереду законний відпочинок і Хібіни, але це вже інша історія ...

переглянути Рибачий на карті більшого розміру

Як описати цей великий момент народження дня?